Múzeumok, kiállítóhelyek
Nemzetközi Mobil MADI Múzeum

2600 Vác, Március 15. tér 11. Városháza
+36 30 555 7620
info@muzeumvac.hu
www.muzeumvac.hu
Nemzetközi Mobil MADI Múzeum VÁC – Dárdai-Saxon Gyűjtemény
Vác, Városháza 2014

A MADI mozaikszó jelentése: Mozgás-Absztrakció-Dimenzió-Invenció
A múzeum eddig nem rendelkezett saját tulajdonú állandó kiállítási hellyel. A Mobil MADI Múzeum alapítói az eltelt húsz év alatt fesztiválok, kiállítások százait szervezték Magyarországon. Jelenleg is egyedülálló és példaszerű még Európa működőbb felében is a művészet szociális térbe helyezése egy közintézményben.

Cél, hogy a művészetek ne csak az anyagilag tehetős osztályok sajátja legyen, a műtárgyak élvezete ne függjön vagyoni helyzettől. Az önkormányzat csodálatos barokk tereit kétfunkcióssá teszik azzal, hogy megosztják a nemzetközi képzőművészeti gyűjteménnyel.

 

MADI UNIVERZUM

A MADI meghatározó dél-amerikai előzménye, az uruguayi származású Joachim Torres Garcia (1874—1949), aki a harmincas években Párizsban a Cercle et Carré (Kör és Négyzet) csoportban együtt dolgozott számos világhírű művésszel, többek között Vaszilíj Kandinszkíjjal, Piet Mondriannal…  Visszatérve hazájába kidolgozta a „konstruktív univerzalizmus” néven ismert irányzat sajátos, egyedi változatát.

Tanítványa Carmelo Arden Quin és társai: Martin és Ignacio Blaszko, Rhod Rothfuss, Estaban Eitler, Gyula Kosice 1946-ban Buenos Airesben meghirdettek egy új művészeti mozgalmat a MADI-t, amely a poligonalitásban vagyis a festészet többszögűségében, a szobrászat mobilitásában, valamint a művészet egészén (festészet, szobrászat, építészet, zene, költészet (mozgó versek, tánc) való szisztematikus építkezésben határozta meg magát.

A kezdeti egységes fellépést követően a MADI két jól körülhatárolható csoportra oszlott: A dél-amerikai MADI csoportot a magyar származású Gyula Kosice, majd Rhod Rothfuss vezette, ez a társaság az idő múlásával lassan felmorzsolódott. Az európait Arden Quin indította útjára, aki 1948-ban Párizsban telepedett le, és MADI művészeti csoportot és műhelyt alapított a Montparnasse-on. Itt a művészek elveikhez híven nemcsak alkottak és kiállításokat rendeztek, hanem vitaköröket és előadásokat is szerveztek.

1952-ben a Victor Vasarely-vel együtt dolgozó Denise René Galéria felfigyelt rájuk és megszervezte az első európai csoportos MADI kiállítást.

1953-ban a MADI csoport külön termet kapott a Salon des Réalités Nouvelles kiállításán.

 

A franciaországi mozgalom motorja, 2010-ben bekövetkezett haláláig Arden Quin maradt.

Az absztrakt művészet terén megvalósított újításai - a keret szétfeszítése, a poligonalitás, a síkból való kimozdulás és az úgynevezett cooplanal (a síkok kooperációja a festészetben) révén, a huszadik század második felében meghatározó szerepet töltöttek be az európai absztrakt geometrikus művészet fejlődésében.

Arden Quin munkásságának másik szembetűnő jellegzetessége a MADI csoportos jellegének fenntartása volt, és mára hatalmas, egész Európát behálózó mozgalommá nőtte ki magát, amelynek önszerveződő módon tucatnyi országban százával vannak követői.

A MADI mozgalom mindig is egy avantgárd, non-konformista művészeti irányzat volt, és ebből kifolyólag úgy az ős-alapítók, mint a Mobil MADI Múzeum létrehozói nem csináltak különösebb propagandát a tevékenységüknek, ugyanis nem akarták, hogy elcsépelt és divatos irányzattá váljék.

A kilencvenes évek elején, Saxon Szász Jánosnak kiállítása volt Párizsban, az Eiffel Toronyban, amelyre felesége Dárdai Zsuzsa is elkísérte.  A művészházaspár ebben az időben találkozott először MADI művészekkel és Arden Quinnel.  Az ismerkedés során kiderült, hogy a MADI alapteóriája a világhírű, magyar származású Moholy-Nagy László és a formázott festészetet először alkalmazó Péri László munkásságában is gyökerezik.

Ezért elhatározták, hogy összekapcsolják a kortárs magyar konstruktív, geometrikus művészeket a nemzetközi mozgalommal. Ennek köszönhetően létrejött a MADI mozgalom magyarországi majd közép- és kelet európai ága. A magyar és később a szlovák, orosz, lengyel… művészek folyamatosan meghívást kaptak nyugat európai kiállításokra. A „kelet és nyugat” összefogására Arden Quin, 1992-ben megalapította a Nemzetközi MADI Társaságot.

Az elmúlt 20 évben mintegy félezer műalkotás került a gyűjteménybe, tizenhat ország, százötven kortárs művészének egy vagy több alkotása található itt.

 

 

 

A kiállítás Vácon, a Városháza folyosóin tekinthető meg.

 

A tárlat megtekintésére minden órában idegenvezetés indul.

Nyitva tartás:
K-Cs: 09.00-17.00
P: 12.00-17.00
Sz-V: 10.00-18.00 (A téli időszakban a kiállítás hétvégenként nem látogatható)

A kiállítás megtekintése ingyenes és előzetes bejelentkezéshez kötött.

Elérhetőség:
Rajnai Gabriella: +36 30 734 2086
Papp László: +36 30 258 0269




Webfejlesztés: DunaWeb Kft.